Knut sover. Jag hoppas att han ska fortsätta med det. Jag tänkte passa på att skriva om babysimmet som vi var på i onsdags.
Det var en pärs så ini...
Det började bra. Vi hade fått order om att vara där en halvtimme innan, så det var vi. Ingen annan såklart, och koden funkade inte så vi fick ringa på. Som tur var var vår instruktör nära till hands och kom och öppnade. Eftersom det bara var jag som var där så fick jag en tour av lokalerna. Den här halvtimmen hade jag väl kunnat ha och mista eftersom det var pyttesmå lokaler och visningen tog 90 sekunder. Så jag bär in Knut i vagnens överdel till omklädningsrummet och då är han fortfarande vid gott mod. Men eftersom han inte ätit på ganska länge nu (det tog en halvtimme att gå, en halvtimmes bufferttid och han slutade att äta kanske en kvart innan vi gick...) så undrade jag lite hur det skulle gå.
Jag duschade samtidigt som Knut låg i vagndelen, klädde mig och honom i badkläder och gick sedan i bassängen. Det var spännande tyckte Knut. Han var med på alla övningar och tittade sig storögt omkring. Efter 25 minuter började han gnyla och jag sa att jag nog var tvungen att gå upp. Kursledaren skulle bara visa en grej till, vilket hon gjorde "jaja, finfint" tänkte jag och drog snabbare än snabbast när vi väl fick. Väl i omklädningsrummet kom den.
Vreden.
Vi fick inte lov att amma i omklädningsrummet fick jag veta, och jag var inte skitsugen på att göra det naken heller.
Vad hade jag nu på agendan:
Duscha mig
Tvätta av Knut kloret.
Klä på mig och Knut.
Packa ihop.
Gå ut och sätta mig att amma.
Knuts agenda:
MAT
Inget annat. Nu. Gärna nyss.
Mina badkollegor stängde dörren till mig eftersom Knuts gastande hade kunnat sprida sig annars. Så jag stod där i min baddräkt och kunde inte göra någonting alls. Jag kunde inte ta med honom i duschen (han har aldrig duschat, jag tänkte inte börja när han var hysterisk), jag kunde inte lämna honom och gå och duscha själv, jag kunde inte bara ta av mig baddräkten och sen ta på mig kläder, då skulle jag få megakli eftersom det är extra mycket klor i det där vattnet... det jag kunde göra var att tvätta av Knut och sen sätta på honom blöja och kläder. Så det gjorde jag.
Men sen hade jag ingen riktig klok idé om vad jag skulle göra framgent. Efter ett tag kom en av mina badkollegor ut och frågade om han kanske var varm.
Värmen kan man ju påverka, så jag tog det som en direkt kritik och som om frågan egentligen var "är du lite dum i huvet?". Fast jag sa ju inte det.
Sen fortsatte hon att byta blöja på sitt barn (jag var i en del där skötborden var).
Sen slog det henne "hjälper det kanske om jag håller honom samtidigt som du duschar?".
"JA!" utbrast jag, kanske lite väl entusiastiskt. Så så blev det. Jag slet med mig närmsta flaska (det visade sig vara schampo, så jag tvättade kroppen också med schampo), duschade i kanske 15 sekunder och sprang sen ut och höll på att slå ihjäl mig.
Knut var lika hysterisk.
Jag hittade ett par trosor. Visserligen inte de nya som jag packat ner, men ändå ett par trosor, det fick duga. Sen kom jag inte längre. Jag fick helt sonika sätta mig och amma, nästan helt naken, med allt mitt shit utspritt över en tio kvm stor radie (precis vid dörren).
Lite då och då kom det in folk (jag satt så att det var fri insyn rakt på mig) genom dörren och jag fick be om ursäkt för katastrofområdet och säga "vi har haft lite kris". "Ja, vi har hört det" sa några. Det verkade som om de hade stått utanför och väntat på att det skulle gå över, vrålet.
Det här med att komma in och hjälpa till... not so much.
Så efter att ha ammat i en halvtimme tänkte jag att nu borde han i alla fall inte vara totalhysterisk och provade att lägga ner honom. Han var ungefär lika hysterisk som innan men det la sig efter någon minut. Så jag fick på mig kläder på ett helt nytt och oväntat sätt, slängde ner allting i väskan, oavsett grad av väta eller kladd och gick ut för att amma i ytterligare 45 minuter.
Sen blev han ännu mer arg och jag fick ta honom i selen för att komma hem.
Efter det sov han nästan hela dagen, förutom på kvällen då han blev arg igen.
Det ska bli spännande att se hur det blir nästa gång.
Värt att notera:
Amma precis innan vi går i vattnet
Ta med handduk med huva som man kan hänga på honom så att han inte fryser
Lär honom att duscha
Skit i om man inte får amma i omklädningsrummet
Ta inte med vagnöverdelen in, det blir bara så himla många grejer
Var extremt organiserad med de egna kläderna och memorera var i väskan du har lagt allting
Var extremt organiserad med Knuts kläder och memorera var i väskan du har lagt allting
Slut på meddelandet.
Utmärkt sammanfattning av SR
4 månader sedan
4 kommentarer:
Åh vilken pärs. Kan du inte ta med ersättning och ge honom i samband med bad. Det ska ju vara trevligt för alla medverkande. Minns att jag var glad för att David höll i babysim. Följde med en gång när Julia var liten och höll då på att gå sönder av stress. Ska tillägga att då ammade jag inte längre.
Jag fattar inte... Varför får man inte amma i omklädningsrummet??
Det låter som om du klarade av det här finfint! Det verkar som uttrycket "sjön suger" stämmer med tanke på Knuts aptit efter badet :).
Det är ju märkligt att man inte får lov att amma i ett omklädningsrum, mycket märkligt till och med! Varför inte liksom? Det störde mig.
K
Utrymmesskäl hävdades. Men det är inte hållbart. Vi skiter i det.
Skicka en kommentar