tisdag 27 mars 2012

Om att handla

God morgon. Jag bloggar alltid om mornarna. Det är egentligen inte meningen... om jag kommer på listiga saker under dagen tänker jag att jag borde blogga om det. Men så blir det aldrig av.
En sak som jag alltid, dagligen, tänker att jag ska blogga om är min irritation inför folk som inte klarar av det här med att handla. Jag är medveten om att jag är väldigt intolerant, för det är inte så lätt att komma till ett nytt land och förstå kort och pengar och hej och hå.
Men jag blir ändå galen på det.
1. Fli upp varorna på bandet så snart du får möjlighet. VÄNTA INTE på att HELA BANDET SKA VARA FRITT. Det tar en jävla massa tid.
2. Ska du bara handla några få grejer, behöer du inte stå kvar dikt an mot kassan så att ingen annan kommer åt att lägga upp sina varor. Anledningen till det, se 1.
3. Se till att ha koll på att du har pengar nog att betala de varor du valt ut.
4. Se till att ha pengar/kort någorlunda nära till hands. Mitt framför kassören/kassörskan är inte läge att lägga ner väska på golvet och börja rota i botten.
5. Om du inte kan de svenska pengarna, kolla upp vilka sedlar och mynt du behöver innan situationen med kassören/kassörskan.
6. Lär dig hur man drar ett kort/använder chip och säg inte din kod högt inför hela världen.
7. Ska du betala med mynt så LÄGG DEM I MYNTGREJEN.
8. När du har betalat och fått växel tillbaka, stå inte kvar mitt framför kassören/kassörskan och fippla med pengar och kvitto i plånboken. Få dig själv ur vägen så att nästa person kan betala sina varor som kassören/kassörskan troligen redan har plippat igenom under tiden du har stått och betraktat ditt kvitto.
9. Packa med visst momentum ner dina varor i påsen. Återigen: få undan dig själv.
10. Har du barn, låt dem inte klättra upp på hyllan i slutet på kassan och stå där och peta på andras varor som kommer ner med bandet eller bara blockera det utrymme på hyllan som man kan tänkas behöva när man packar varor.
11. Ställ dig i kö som en normal människa, även om du bara ska handla tre grejer eller växla pengar, att komma utifrån och säga "jag ska bara" och därmed tränga sig är hänsynslöst och sanslöst självupptaget.
12. Lär dig att kommunicera på något sätt, det är mycket stor möjlighet att du kan tänkas behöva göra det om du går och handlar, att vara helt lost på alla språk som fungerar i Sverige är inte så himla bra.
13. Ställ korgen i för det avsedd korghög, inte vid sidan av som om det bara var du som fanns i hela världen.
14. Börja inte dividera med kassören/kassörskan om kvalitén på någon grej eller annan småsak som du kan ta med personalen inne i affären.
15. Prata inte i telefon när du kommer fram till kassören/kassörskan. Han/hon förtjänar ett mänskligt bemötande, han/hon är inte en maskin.

Till kassörskan/kassören:
1. Lämna inte tillbaka mynt ovanpå sedlarna.
2. Säg hej.
3. Om någon pratar i telefon när de kommer fram och inte tar en paus, slå denna någon på käften. Det är ok.

Jag tror det var allt.

För övrigt: AAAAAAAJ MIN RYGG. Det är bara min muskel. Det där trötta jag hade i ländryggen försvann nästan lika fort som det kom. Men min muskel/mitt revben... åååh. Om jag inte misstar mig tror jag dessutom att jag är på väg att bli förkyld igen för jag har nyst och nyst denna morgon.
Det gör vansinnigt ont i ryggen.
Så in i...
Voj voj.

2 kommentarer:

Johanna B sa...

Bra sagt!

Jag irriterar mig mest på folk som bygger varuberg och inte verkar fatta att man ska lägga streckkoderna MOT dig. Kassörskan har nog tungt ändå.

Anonym sa...

Oj då Helena! Jag trodde du var mer vidsynt och tålmodig än så...
/K